
Schrijf jezelf zichtbaar - 5 Tips om je verhaal online te vertellen
Wat ik jaren terug leerde bij een grote retailmarketing bedrijf: Het gaat om de vent in de tent. En niets is meer waar dan dat! Want tenzij je dolfijnen traint of de Sneeuwwitje actrice bent in Disneyland Parijs is de kans erg groot dat je niet de enige bent in je vakgebied. Dikke kans dat honderden of misschien wel duizenden anderen ook doen wat jij doet.
En dat betekent dat je je moet onderscheiden en dat doe je het allerbeste door jouw verhaal goed te vertellen! Je website is daarvoor dé plek: het is je visitekaartje en de plek waar mensen besluiten of ze met je in contact willen komen. Een algemene, gortdroge tekst doet dan precies niets voor je. But fear not! Ik heb 5 tips voor je waarmee je direct aan de slag kunt. Check ze, gebruik ze en vertel een ijzersterk online verhaal op je website!

De 5 tips:
Schrijf altijd vanuit de ik-vorm. Klinkt logisch, maar ik zie nog zoveel zzp'ers/freelancers die schrijven “Daniëlle studeerde Communicatie aan de Hogeschool Rotterdam, waarna ze aan de slag ging als…”. Niet. Doen! Dit is zo onpersoonlijk en je creëert afstand tussen jezelf en de lezer. Schrijf gewoon “ik studeerde communicatie en ik startte mijn carrière bij bedrijf X als Y.” Minder formeel uiteraard, maar hoe je dat doet leg ik je uit bij tip 2.
Ga je wel eens naar verjaardagen waar niet iedereen je kent en weet wat je doet? Top. Bedenk dan hoe je daar vertelt wat je doet. Schrijf het op dezelfde manier op. Informeel dus, persoonlijk, alsof je in gesprek bent met iemand. De enige instantie waar je een droge, feitelijke toon bij moet aanhouden is de belastingdienst, hen boeit 'die vent in de tent' niets, zolang je maar betaalt.
Maak je content persoonlijk, maar ook weer niet té persoonlijk. Vertel zeker dat je in het weekend de rust op zoekt van de natuur of dat je gek bent op wandelingen met je hond, of dat je jaren gezocht hebt voordat je het werk vond dat bij je paste. Of dat je het leuk vindt om in je vrije tijd te gamen of ouderen te helpen bij het gebruiken van een computer. Dat zijn eerlijke, unieke ervaringen en verhalen die wat over jou als persoon zeggen! Dat kan mensen een indruk geven van wie je bent en wat je belangrijk vindt. Vertel verder niet dat een kapotgelopen blaar op je hiel ervoor zorgde dat je met een stinkende en etterende voet thuis kwam te zitten, vervolgens maar ging doemscrollen op TikTok en daar je nieuwe passie vond voor je werk. TMI. Too. Much. Info. En daarbovenop ook nog eens irrelevant.
"Ik houd van persoonlijk contact, bij mij ben je geen nummer maar een mens. Voor deze dienst ben je bij mij aan het juiste adres! Je krijgt altijd de allerbeste service.” Heb je nu enig idee of dit geschreven is voor je lokale koekenbakker, ICT ondernemer of makelaar? Als je ja zegt, dan lieg je. Dat kun je niet weten. Waarom? Omdat dit holle frasen zijn. Het zegt he-le-maal niks over jou, je bedrijf, wat je doet en hoe je het doet. Daarnaast zijn dit ook opmerkingen waarvan ik hoop dat we die allemaal aan onze klanten geven; de beste service, een goed persoonlijk contact. Doe je dat nog niet dan heb je iets anders om over na te denken nu dan over je teksten.
Laat je moeder, buurman, dochter of wie dan ook die jou een beetje kent je site lezen. Snappen zij aan de hand van die teksten wat je doet? Niet? Mooi, dan moet je het opnieuw schrijven, want hoe gaan zij jou anders doorverwijzen aan anderen als ze niet eens begrijpen wat je doet? Daarnaast vraag je ze ook of ze je teksten vinden passen bij jou als persoon? Herkennen ze jou erin? Dan doe je het goed. Vraag ze overigens om bruut eerlijk te zijn, aan sociaal gewenste antwoorden heb je geen bal, daar word je website niet beter van.

Lekker zelf aan de slag of mij vragen het voor je te doen.
Dit zijn 5 tips die je kunt toepassen als je zélf de tekst op je site wilt verbeteren. Hulp nodig daarbij? Dan kun je mij natuurlijk mailen. Eerst meer lezen over mij zodat je weet wie ik ben? Ook ik heb uiteraard een Over Mij pagina die bij mij en mijn bedrijf past. Spreekt mijn werk en wie ik ben je aan? Nice! Stuur me dan een mailtje op [email protected].