Omslagfoto voor blog over Claude als AI schrijftool.

Content zonder kopzorgen: Claude als ultieme schrijfassistent

April 16, 20254 min read

Google-proof content zonder de kopzorgen: ontmoet AI schrijvers-goeroe Claude

AI – er is al zoveel gezegd en geschreven maar je hoort maar weinig over de (wat ons betreft) ultieme schrijfvriend: Claude! Sinds AI eind 2022 zijn opmars begon te maken, hebben we bij How To Marketing meerdere tools geprobeerd: ChatGPT, Gemini, Perplexity – you name it. Maar Claude heeft ons hart veroverd omdat deze AI-assistent het snelste begrijpt én de beste resultaten levert!

Daniëlle zit op de bank met haar laptop op schoot te werken aan een artikel voor haar website.

Meer over Claude: wat kun je ermee?

Claude is een AI-assistent en in tegenstelling tot bijvoorbeeld ChatGPT is Claude niet realtime met het internet verbonden. Het werkt op basis van informatie waar het al mee getraind is. Dat klinkt misschien als een beperking, maar het is juist ideaal voor het schrijven van tijdloze content!

Wat Claude zo bijzonder maakt? Het begrijpt nuance, kan emotie toevoegen, meerdere kanten van een argument belichten en het past zich sneller dan andere AI tools aan de gewenste schrijfstijl aan. En, ook heel fijn, het voelt heel menselijk aan in de samenwerking.

Daniëlle laat een cursist op haar laptop zien hoe hij Claude AI gebruikt om teksten te schrijven.

Wat heeft Claude nodig voor een toptekst?

Garbage in, garbage out – dat geldt ook voor AI. Om het beste uit Claude te halen, help je hem door goede input te geven:

  1. Je huisstijlgids

Heb je een huisstijlgids? Perfect! Deel deze met Claude. Hierin staan je tone-of-voice, favoriete woordkeuzes en no-go's. Claude kan deze pijlers naadloos toepassen, waardoor je minder tijd kwijt bent aan herschrijven en redigeren.

  1. Een eerder geschreven blog

Geef Claude een voorbeeld van een tekst die je al hebt geschreven en waar je blij mee bent. Dit geeft hem een beter gevoel voor jouw persoonlijke schrijfstijl. Het maakt de content authentiek en zorgt ervoor dat alles naadloos op elkaar aansluit.

  1. Beschrijving van je doelgroep

Wie zijn je lezers? Wat weten ze al? Wat willen ze leren? Claude kan content afstemmen op zowel beginners als experts als je dit duidelijk aangeeft. Zo bespaar je tijd én bereik je precies de juiste mensen met je content.

  1. Je woordlimiet - hoe lang moet je artikel zijn

Dit kan Claude helpen om beknopt te blijven of juist dieper te gaan waar nodig. Zonder limiet kun je eindeloze teksten krijgen – handig of niet, afhankelijk van wat je zoekt.

  1. SEO-vereisten - maak je teksten ook gelijk geschikt voor Google

Deel je belangrijkste keywords voor het specifieke artikel, geef aan dat hij goede koppen en subkopjes moet bedenken en bijvoorbeeld een opsomming waar mogelijk. Claude kan je waardevolle teksten op die manier verwerken in SEO-vriendelijke content. Zo sla je twee vliegen in één klap: waarde delen én betere vindbaarheid in Google.

Prinstcreen van het beginscherm van AI tool Claude

Een voorbeeld-prompt voor Claude

Natuurlijk helpen we je graag een beetje op weg: hieronder vind je een kant-en-klare, simpele prompt die je kunt kopiëren en aanpassen wanneer je snel kwalitatieve teksten nodig hebt.

Ik wil een blog schrijven over [ONDERWERP]. Ik werk zelf als [X] en richt me daarbij op [Y]. Mijn bedrijf heet [Z]. Mijn doelgroep bestaat uit [BESCHRIJF JE DOELGROEP GEDETAILLEERD], en ze zijn op zoek naar [WAT ZE WILLEN LEREN].

Mijn merk heeft de volgende tone-of-voice:

- [PUNT 1, bijv. "informeel maar professioneel"]

- [PUNT 2, bijv. "positief ingesteld"]

- [PUNT 3, bijv. "praktisch met een vleugje humor"]

Mijn keywords zijn: [PRIMAIRE KEYWORD], [SECUNDAIR KEYWORD]. Gebruik deze op natuurlijke wijze in de tekst, gebruik van synoniemen voor deze keywords is toegestaan.

Gebruik deze structuur voor de blog:

- Pakkende titel (H1)

- Inleiding die meteen aandacht trekt en het pijnpunt van mijn lezers benoemd

- 3-4 alinea’s - inclusief sterke tussenkopjes (H2's)

- Gebruik indien mogelijk een opsomming in de tekst

- Sluit de blog af met een call-to-action die verwijst naar [LINK].

De blog moet ongeveer [AANTAL] woorden zijn.

Hier is een eerdere blog die ik heb geschreven zodat je mijn stijl kunt zien: [UPLOAD JE EERDERE CONTENT]


Danielle zit achter haar laptop te werken met haar notitieboek naast zich.

Bonus tips

  1. Experimenteer met prompts: Toon van je eerste blog versie niet zoals je wilt? Vraag Claude om het aan te passen! Dit kost je veel minder tijd dan zelf herschrijven.

  2. Wees specifiek: Hoe gedetailleerder je bent, hoe beter het resultaat. "Schrijf een blog over Instagram" is te vaag, maar "Schrijf een blog over 5 Instagram-tips voor lokale bakkers" geeft Claude veel meer houvast.

  3. Check de feiten: Claude is betrouwbaar, maar niet onfeilbaar. Controleer altijd specifieke cijfers of recente ontwikkelingen.

  4. Maak het persoonlijk: Voeg na het genereren je eigen ervaringen toe. Zo combineer je het beste van twee werelden: Claude's efficiëntie en jouw unieke expertise.

Claude als je assistent - niet als je vervanger

Claude is niet bedoeld om jou als schrijver te vervangen, maar als een superslimme schrijfpartner die je helpt sneller betere content te maken. En als je zoals de meeste ondernemers altijd tijd tekort komt, is dat precies wat je nodig hebt. Binnen no-time heb je SEO-waardige content die ook nog eens aansluit bij jouw persoonlijke stijl!

Succes met het schrijven van je online teksten!

Daniëlle is sinds 2010 actief in de marketingwereld en heeft ervaring opgedaan in zowel de online als offline marketingwereld, B2B, B2C, zoekmachinemarketing (SEO), contentmarketing en copywriting. Sinds 2019 werkt ze als zzp'er om bij verschillende bedrijven hun marketing naar een hoger level te tillen.

Daniëlle Bom

Daniëlle is sinds 2010 actief in de marketingwereld en heeft ervaring opgedaan in zowel de online als offline marketingwereld, B2B, B2C, zoekmachinemarketing (SEO), contentmarketing en copywriting. Sinds 2019 werkt ze als zzp'er om bij verschillende bedrijven hun marketing naar een hoger level te tillen.

Instagram logo icon
LinkedIn logo icon
Back to Blog