Omslag afbeelding van de blog de impact van Gemini AI op je SEO resultaten in Google

De impact van Gemini AI in Google 

July 16, 20254 min read

Waarom zelfs de grootste websites worstelen (en wat jij eraan kunt doen)

Het is officieel: we leven in turbulente tijden voor SEO. Sinds Google in mei 2025 Gemini AI (de ChatGPT van Google) volledig heeft uitgerold, zie ik zelfs bekende websites met honderdduizenden bezoekers flink terrein verliezen. En dat terwijl die alle ingrediënten hebben die normaal gesproken tot succes leiden: betrouwbaarheid, expertise én de mankracht om continu nieuwe content te creëren. Dus als zij al worstelen, dan is het niet gek dat ook jij daar last van hebt. Klinkt dit bekend? Dan ben je dus niet alleen.

Oh en mocht je twijfelen of jij al AI hebt in je Google? Als je het hebt, ziet het er zo uit:

Screenshot van Gemini AI zoekresultaat in Google op 3 juni 2025

De zoekterm die gebruikt is, is 'website vindbaar met seo', naast het blauwe sterretje zie je AI-overzicht met daaronder het AI antwoord. Rechts zie je nog 2 websites en daar wordt het verhaal wat ingewikkelder. Er zijn namelijk meerdere mogelijkheden:

  1. Dit zijn websites die gebruikt worden als bron in het AI antwoord.

  2. Dit zijn websites die via de standaard SEO resultaten gevonden zijn.

Ik hoor je denken 'ehm maar hoezo weet je dat niet'? Heel simpel; de techniek is nog zo nieuw en vers van de pers dat dit allemaal nog testweergaves zijn vanuit Google. Er wordt zoveel getest dat wat je momenteel te zien krijgt nog per dag kan verschillen. Die ontwikkelingen houden we dus scherp in de gaten!

De nieuwe realiteit: AI bovenaan en daling van SEO bezoekers

Het meest zichtbare verschil? Die AI-samenvatting die nu prominent bovenaan je zoekresultaten prijkt. Gemini geeft vaak al direct antwoord op je vraag, waardoor mensen minder snel doorklikken naar websites. De traditionele SEO-resultaten zijn letterlijk naar beneden verdwenen en daarmee daalt automatisch ook het aantal bezoekers dat je website trek. De verwachting is dat het aantal bezoekers dat via SEO naar je website komt in 2026 gemiddeld met 25% daalt.

Traditionele SEO-trucjes werken niet meer

Gelukkig zijn de tijden van keyword-stuffing (gewoon zo vaak mogelijk een keyword in je tekst proppen) definitief verleden tijd. Maar wat werkt er dan wél nog? Spoiler alert: wat nu werkt is wat ons betreft altijd al de enige juiste manier geweest om SEO te doen:  

De gouden SEO regel die ook werkt voor AI: échte waarde bieden.

Begin bij de kern: wat doe je en voor wíe doe je dat? Welke vragen spelen er bij je doelgroep en hoe kun jij daarbij helpen? Wees uniek, persoonlijk, creatief en vooral niet standaard bij het maken van je content. Als je 13 in een dozijn content maakt is het maar duimen dat je content boven komt dwarrelen in AI. En met duimen kom je nergens business wise. Is jouw boodschap anders dan die van de rest, dan kom je vanzelf bovendrijven in de zee van AI en SEO.

Daniëlle helpt een klant in een gesprek met het online vindbaar maken van haar website. Ze zitten aan een bureau.

Van marketingjargon naar menselijke taal

En hier volgt nog wel een cruciaal punt, een regel die je vindbaarheid in AI een handje kan helpen:

AI is getraind om antwoorden te geven in spreektaal. Dus goede content die op die manier geschreven is, heeft meer kans om meegenomen te worden in zoekresultaten.

Een praktijkvoorbeeld van hoe je een technische zin meer herschrijft in spreektaal:

Niet: "maak SEO een onderdeel van je marketingstrategie"

Maar: "ik help je om je website hoger in Google te krijgen". Simpel, duidelijk, menselijk én begrijpelijk voor AI.

Klinkt het als een bak met werk waar je eigenlijk precies geen zin in hebt? Eerlijk, dat kunnen we ons goed voorstellen. Heel goed zelfs. Maar toch mag je het écht niet negeren. Want a, daar ben je geen ondernemer voor geworden toch, om af te haken wanneer het moeilijk wordt? En b, je hebt een mooi bedrijf staan toch? Dat verdient het om gezien te worden! Oh en als we er nog een c tegenaan mogen gooien: het is nooit slim om op 1 paard te wedden qua marketing. Wat we hiermee bedoelen: stel je bent super actief en succesvol op Instagram, daar haal je al je klanten vandaan. Super knap! Maar wat als Instagram hetzelfde lot ondergaat als Facebook of Hyves? Dan zou je willen dat je site ook beter vindbaar was via Google en AI.

Stap voor stap beter vindbaar met SEO en in AI

Online vindbaarheid is als een trap beklimmen. Die 100 treden lijken aan het begin een enorm obstakel, maar als je stapje voor stapje gaat, valt het uiteindelijk reuze mee. En bovendien, How To Marketing is er om je erbij te helpen als je het even niet meer weet.

Beginnen bij het begin

Hoe langer je wacht met actie ondernemen, hoe langer het duurt voordat je online vindbaar bent. En in deze snel veranderende wereld kun je het je niet veroorloven om achter te blijven. Maar geen paniek, de aanhouder wint nog altijd, dat verandert nooit! Met de juiste aanpak kun je deze veranderingen niet alleen overleven, maar er zelfs sterker uit komen.

Klaar om de AI-uitdaging aan te gaan? Mijn SEO-training focust al jaren op het brengen van échte waarde aan je doelgroep, precies wat nu het verschil maakt. Geen standaard regeltjes, maar authentieke, eerlijke marketing. Plus dagelijks contact met mij als ervaren SEO-marketeer.

Daniëlle is sinds 2010 actief in de marketingwereld en heeft ervaring opgedaan in zowel de online als offline marketingwereld, B2B, B2C, zoekmachinemarketing (SEO), contentmarketing en copywriting. Sinds 2019 werkt ze als zzp'er om bij verschillende bedrijven hun marketing naar een hoger level te tillen.

Daniëlle Bom

Daniëlle is sinds 2010 actief in de marketingwereld en heeft ervaring opgedaan in zowel de online als offline marketingwereld, B2B, B2C, zoekmachinemarketing (SEO), contentmarketing en copywriting. Sinds 2019 werkt ze als zzp'er om bij verschillende bedrijven hun marketing naar een hoger level te tillen.

Instagram logo icon
LinkedIn logo icon
Back to Blog