
De magische marketing achter Ferrari Rood
Emotie, vuur, historie en ijzersterke marketing: Ferrari Rood
Gooi de volgende beschrijving er eens in bij het spel 30 seconds: "bekend Italiaans automerk dat o.a. bekend is om zijn rode kleur". Werkelijk niemand zal Fiat roepen of Alpha Romeo, twee andere toch wel heel bekende Italiaanse automerken. Hoe dat komt? Door de toevoeging van "rode kleur" in de omschrijving weet iedereen die ook maar een beetje wat van auto's weet dat het om Ferrari gaat. Maar waarom eigenlijk? Ferrari rood kent een rijke historie en is ook vanuit marketing oogpunt geweldig om eens te bekijken.
Geen ordinair gekozen rood maar Rosso Corsa
Ferrari en rood – het is een duo zo iconisch als pasta en tomatensaus. De oorsprong van deze verbintenis ligt al 100 jaar achter ons: in de autosport in de jaren ’20 kreeg elk land namelijk een racekleur en Italië scoorde – je raadt het al – rood. Ferrari adopteerde deze kleur niet alleen, ze eigenden het zich volledig toe. Ze doopten de kleur Rosso Corsa en maakten het een kleur die snelheid, emotie en Italiaanse trots uitstraalt. Niet geheel toevallig kreeg de allereerste Ferrari ooit (hieronder te zien) dan ook deze kleur. Het heeft Ferrari geholpen om niet alleen auto’s, maar ook een gevoel van exclusiviteit en passie te verkopen. Een gevoel dat ontzettend bijdraagt aan hun marketingstrategie.

Hoe rood Ferrari’s marketing heeft gekleurd
Ferrari rood werd daarmee niet zomaar een willekeurige tint, het groeide uit tot een statement. Voor Ferrari is het ook anno nu dé visuele handtekening, een element dat de hele marketingstrategie kleur geeft – een blik op de site maakt dat je al duidelijk. Het maakt de marketinguitingen kenmerkend en de auto’s direct herkenbaar. Zelfs je buurvrouw, die alleen weet dat ze zelf “in een witte auto rijdt”, herkent een Ferrari als ze er een ziet. En weet je niets van Formule 1? Dan nog weet je een ding heel zeker wanneer je een race kijkt: de rode auto, die is van Ferrari.

Andere kleuren, andere wegen?
En ja, Ferrari’s komen ook in andere kleuren. Geel (Giallo Modena) is bijvoorbeeld een eerbetoon aan hun logo, en zwart (Nero) straalt luxe uit met een vleugje mysterie. Maar laten we eerlijk zijn: zie je een blauwe Ferrari, dan denk je toch stiekem dat-ie rood had moeten zijn. Dat is precies de kracht van Ferrari-rood in hun marketing. Zelfs als de auto een andere kleur heeft, blijft het inmiddels beroemde Rosso Corsa het symbool van het merk.
Wat dit voor jou betekent als ondernemer of marketeer?
Buiten dat het fascinerend is om eens bij dit briljante stukje marketing stil te staan, is het ook goed om eens na te denken over je eigen marketing. Hoe wil jij bekend staan? Wat is die hoofdboodschap die jij over wilt brengen aan je klanten? Hoe wil jij omschreven worden in het geval je ooit op een 30 Seconds kaartje terecht komt? Wat het ook is: don’t. be. a. blue. Ferrari.