Omslagfoto: zo maak je je site vindbaar in AI

Hoe maak ik mijn site vindbaar voor AI zoals ChatGPT

February 10, 20254 min read

AI-tools zoals ChatGPT worden steeds vaker gebruikt om vragen te beantwoorden en informatie op te zoeken. Maar hoe bepaalt AI wat relevant is? En kun je ervoor zorgen dat jouw website wordt meegenomen in de antwoorden? In deze blog leggen we uit hoe dat werkt en wat jij kunt doen om jouw website zichtbaar te laten zijn in de wereld van AI.

Hoe bepaalt AI welke informatie relevant is voor een antwoord?

Er zijn 2 verschillende manieren waarop AI informatie verzamelt voor het geven van een antwoord.

1. Gebruik van ingebouwde kennis (getrainde data)

Dit is informatie die ChatGPT heeft geleerd tijdens zijn training. Zie het als een digitale encyclopedie (nog dertigplussers hier die zich Encarta herinneren van vroeger?) vol kennis tot een bepaald moment. AI begrijpt taal door patronen in die data te herkennen en kan zo algemene vragen goed beantwoorden, wat handig is voor onderwerpen die niet of niet vaak veranderen. Denk aan een vraag als “wat is marketing” of “wat gebeurde er op datum XYZ”.

2. Realtime toegang tot internet

Daarnaast heeft AI realtime toegang tot het internet. Dit betekent dat AI niet alleen met oude kennis werkt, maar ook actuele gegevens kan gebruiken om antwoorden te geven. Stel je bijvoorbeeld een vraag over een actueel onderwerp, dan zoekt AI direct naar relevante bronnen op het web om je het juiste antwoord te geven. Hoe dat eruit ziet, zie je hieronder. Ik vroeg hem informatie over een digital nomad visum voor Marokko, waarbij het uiteraard belangrijk is dat ik informatie krijg die up to date is. Achter elk antwoord staat in een klein kader de website vermeld die als bron gebruikt is voor het antwoord.

Op deze afbeelding zie je een voorbeeld van hoe bronvermelding eruit ziet wanneer je zoekt met behulp van AI tool ChatGPT

Waarom zou je willen dat jouw website vindbaar is via AI?

Simpelweg omdat dit een nieuwe manier is om je bedrijf, diensten of producten zichtbaar te maken voor je doelgroep. Heb jij bijvoorbeeld een bedrijf dat begeleid bij het aanvragen van digital nomad visa, dan is het super interessant om in bovenstaand zoekresultaat opgenomen te worden. En zo zijn er uiteraard talloze andere voorbeelden te bedenken waar het waardevol kan zijn om je website vindbaar te hebben via AI.

4 tips om jouw website beter vindbaar maken voor AI zoekopdrachten in bijvoorbeeld ChatGPT

Nu AI-tools toegang hebben tot live gegevens, kun je de kans vergroten dat jouw website wordt meegenomen in de antwoorden. Hier zijn vier stappen die je daarbij helpen:

  1. Schrijf waardevolle en relevante content

AI houdt van goed gestructureerde, informatieve teksten die natuurlijke taal gebruiken. Beantwoord veelgestelde vragen van je doelgroep en schrijf content die écht waarde biedt voor je doelgroep.

  1. Optimaliseer je content voor zoekmachines (SEO)

Zoekmachines zoals Google blijven een belangrijke bron voor AI-tools. Zorg dat je website goed vindbaar is door SEO-strategieën toe te passen: gebruik relevante zoekwoorden, zorg bijvoorbeeld voor (interne) links en snelle laadtijden.

  1. Publiceer op betrouwbare platforms

AI gebruikt vaak content van erkende bronnen. Door artikelen of gastblogs te publiceren op goed aangeschreven websites, vergroot je de kans dat jouw content door AI wordt herkend als betrouwbaar. Zie het als een soort mond-tot-mond reclame maar dan online.

  1. Blijf actueel

Omdat ChatGPT nu live gegevens kan ophalen, is het belangrijk dat je website up-to-date blijft. Zorg dat je regelmatig nieuwe content plaatst en oude content bijwerkt. Zo blijf je relevant. En, dit is lastig voor veel ondernemers, verwijder oude content als die niet meer gelezen wordt. Het kan je SEO score namelijk zelfs negatief beïnvloeden!

Wat betekent dit voor de toekomst van de vindbaarheid van je website?

AI tools veranderen de manier waarop mensen informatie zoeken. Waar vroeger vooral zoekmachines zoals Google gebruikt werden, wordt nu meer en meer AI gebruikt. En dat zal in de toekomst alleen maar meer worden. Zoals we ons 30 jaar geleden langzaamaan verplaatsten van de bibliotheek naar Google, verschuiven we nu onze manier van zoeken ook weer verder naar AI.

Wat betekent dit voor jou als online ondernemer?

Het is een kans om nóg beter zichtbaar te worden. Door slimme content te creëren en je SEO goed in te richten, kun je profiteren van deze nieuwe manier van zoeken.

Ga zelf aan de slag met de online vindbaarheid van je site in AI

Wil je leren hoe je jouw online vindbaarheid kunt verbeteren? Bekijk onze How To Marketing community en ga aan de slag met het creëren van waardevolle en goed vindbare content.

Daniëlle is sinds 2010 actief in de marketingwereld en heeft ervaring opgedaan in zowel de online als offline marketingwereld, B2B, B2C, zoekmachinemarketing (SEO), contentmarketing en copywriting. Sinds 2019 werkt ze als zzp'er om bij verschillende bedrijven hun marketing naar een hoger level te tillen.

Daniëlle Bom

Daniëlle is sinds 2010 actief in de marketingwereld en heeft ervaring opgedaan in zowel de online als offline marketingwereld, B2B, B2C, zoekmachinemarketing (SEO), contentmarketing en copywriting. Sinds 2019 werkt ze als zzp'er om bij verschillende bedrijven hun marketing naar een hoger level te tillen.

Instagram logo icon
LinkedIn logo icon
Back to Blog