Een beschrijvende afbeelding waarop SEO Begrippenlijst staat.

SEO Begrippenlijst: Alle belangrijke SEO termen uitgelegd

January 04, 20254 min read

Wie nieuw is in de wereld van SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, kunnen de begrippen en verschillende termen overweldigend zijn. En dat is net wat we niet willen: dat je overweldigt bent! We doen ons uiterste best marketing zo makkelijk mogelijk voor iedereen te maken maar soms ontkom je er niet aan een vakterm te gebruiken. Geen zorgen! Hieronder leggen we vaak gebruikte SEO begrippen aan je uit.

Algoritme

Met het algoritme verwijzen we naar de zoekformules die Google gebruikt om de positie van websites in de zoekresultaten te bepalen. Het algoritme wordt continu verbeterd en aangescherpt, zodat gebruikers de best mogelijke resultaten op hun zoekterm krijgen.

Alt tag/Alt tekst

Google kan afbeeldingen niet bekijken zoals wij mensen dat kunnen. Daarom kan je afbeeldingen op je website ook een korte omschrijving meegeven, oftwel een alt-tag (of alt-tekst of alt-attribuut). De alt in deze term staat voor alternatieve. Een Alt-tekst is ooit ontstaan om blinden en slechtzienden duidelijk te kunnen maken (door voorleesfuncties op websites) wat er op een afbeelding te zien is. Een goede alt-tekst is dus ook precies dat: een korte, duidelijke omschrijving van de foto of afbeelding op je site.

Backlinks

Links van externe websites die naar jouw website verwijzen. Heb je veel (relevante) backlinks, dan beïnvloedt dat de zoekresultaten van je website.

CTA (Call To Action)

Call To Action oftwel een oproep tot actie. Deze manier van schrijven gebruik je om je lezers aan te zetten tot een actie. Dat kan iets zijn als "meld je aan voor de nieuwsbrief" of "laat je reactie achter in de comments": alles waarin je vraagt om een actie. Op Mecoa vind je een overzicht van CTA's die je kunt gebruiken.

Domeinscore

Domeinscore, domein score, domein autoriteit, domeinwaarde: het zijn verschillende termen voor hetzelfde: de waardering die wordt toegekend aan je websitedomein. Hoe hoger de waarde hoe beter.

Duplicate content

Dubbele content die op meerdere pagina’s te vinden is. Dit kan binnen een en dezelfde website zijn, maar ook op verschillende websites. Ook kan het gaan over passages/alinea’s of over hele pagina’s.

H1, H2, H3 (Heading 1, heading 2, heading 3)

Met H1, H2 en H3 worden de titels en subtitels op je pagina bedoeld. H1 = de hoofdtitel, de belangrijkste titel van je pagina die Google als eerste “leest”. H2 is de benaming van de daaropvolgende belangrijkste titel die Google scant. H2 wordt gebruikt als titel van een alinea. Wil je nog een diepere structuur aanbrengen, gebruik dan een H3 titel voor dat specifieke tussenstukje. Je kunt nog verder gaan met H4 t/m H6, maar in de praktijk wordt dit weinig gebruikt.

Keyword (longtail en short tail)

Zoekwoord waarmee mensen zoeken in zoekmachines. Vaak zijn het echter geen enkele woorden waar mensen op zoeken, maar een combinatie van meerdere woorden. Bijvoorbeeld “vakantie Griekenland eilanden” of “witte sneakers Adidas” en niet "vakantie" of "Griekenland" of "sneakers" etc. Zo’n lang keyword noemen we een Longtail Keyword, zo’n kort keyword noemen we een Short tail keyword.

Linkbuilding

Linkbuilding bestaat uit het plaatsen van interne links op je eigen website die verwijzen naar relevante externe pagina’s en linkverwijzingen van externe pagina’s naar jouw website.

Meta description

De meta description is de omschrijving van je pagina zoals die wordt weergegeven in zoekresultaten. Een goede omschrijving bevat een duidelijke samenvatting van de pagina in de eerste woorden, zodat zoekers snel zien of de pagina écht bevat wat hij/zij zoekt. Indien het past, sluit dan af met een Call To Action zoals ‘lees verder’, ‘lees meer’, ‘reserveer je plek hier’, ‘boek jouw vakantie’ etc. (Zie onderstaand voorbeeld: "Klik hier voor meer.")

Meta titel

De titel van je pagina zoals die weergegeven wordt in je zoekresultaten. In bovenstaand voorbeeld de blauwe tekst onder de website vermelding.

Prompt

Een opdracht die je aan een AI tool (zoals Claude of ChatGPT) geeft.

SEO (Search Engine Optimization)

Zoekmachineoptimalisatie. De overkoepelende term die de manier aanduidt om op organische, natuurlijke wijze de resultaten van je website in zoekmachines te beïnvloeden.

SEO Audit

Een onderzoek naar de actuele prestaties van je website op het gebied van SEO. Hier worden allerlei aspecten in meegenomen zoals het aantal keywords waar je website op ranked, wat de positie van je website is op bepaalde keywords, wat je domeinscore (DS) is en waar verbeterpunten liggen. Naast het contentgerichte deel wordt er ook gekeken naar het technische aspect van SEO zoals de laadsnelheid van je website. Verschillende tools kunnen zo’n SEO audit uitvoeren zoals Semrush en Ubersuggest.

Daniëlle is sinds 2010 actief in de marketingwereld en heeft ervaring opgedaan in zowel de online als offline marketingwereld, B2B, B2C, zoekmachinemarketing (SEO), contentmarketing en copywriting. Sinds 2019 werkt ze als zzp'er om bij verschillende bedrijven hun marketing naar een hoger level te tillen.

Daniëlle Bom

Daniëlle is sinds 2010 actief in de marketingwereld en heeft ervaring opgedaan in zowel de online als offline marketingwereld, B2B, B2C, zoekmachinemarketing (SEO), contentmarketing en copywriting. Sinds 2019 werkt ze als zzp'er om bij verschillende bedrijven hun marketing naar een hoger level te tillen.

Instagram logo icon
LinkedIn logo icon
Back to Blog