Afbeelding met sticky notes met teksten over SEO en de titel van de blog erin.

Wat is SEO? Een begrijpelijke uitleg & 5 tips voor beginners

March 16, 20256 min read

Wat is SEO en waarom is het belangrijk voor je bedrijf?

Je hebt het woord SEO misschien wel eens gehoord, maar wat betekent het eigenlijk? En waarom zou je er sowieso tijd aan besteden voor je bedrijf? Waarom heb je SEO überhaupt nodig? In deze blog leggen we stap voor stap uit wat SEO is, waarom het waardevol is, en hoe je ermee kunt beginnen - allemaal in duidelijke taal zonder ingewikkelde termen. Gelijk doorklikken naar de tips of een ander stuk in de blog? Klik op de verschillende topics in onderstaande inhoudsopgave.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization of in het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. Het is een verzameling technieken waarmee je ervoor zorgt dat je website beter vindbaar wordt in zoekmachines zoals Google.

Simpel gezegd: SEO helpt je om hoger in de zoekresultaten te komen wanneer mensen zoeken naar iets dat met jouw bedrijf te maken heeft. Hoe hoger hoe beter, bij voorkeur kom je terecht op pagina 1 van de zoekresultaten.

Want denk eens aan je eigen zoekgedrag: hoe vaak klik je door naar de tweede pagina van Google? Waarschijnlijk niet of nauwelijks, net als de meeste mensen. Wanneer je SEO goed toepast op je website vergroot je de kans dat jouw site op die belangrijke eerste pagina verschijnt.

SEO Marketeer Daniëlle Bom is aan het werk in haar notitieboek dat naast haar laptop ligt op haar bureau.

Waarom is SEO belangrijk voor je bedrijf?

Als ondernemer wil je natuurlijk dat potentiële klanten je gemakkelijk kunnen vinden. Stel je hebt een webshop met handgemaakte sieraden. Als iemand zoekt op "handgemaakte armbanden kopen", dan wil je dat jouw website bovenaan staat.

Het mooie aan SEO is dat:

  • Je geen geld hoeft uit te geven aan advertenties (zoals bij Google Ads)

  • De resultaten langdurig en duurzaam zijn (in tegenstelling tot advertenties die stoppen zodra je budget op is)

  • Je precies die mensen bereikt die actief op zoek zijn naar wat jij aanbiedt

  • Je een sterke online aanwezigheid opbouwt, wat bijdraagt aan je merkbekendheid


Geadverteerd zoekresultaat vs. natuurlijk zoekresultaat - een voorbeeld

Een screenshot van een zoekopdracht in Google waarop je duidelijk het verschil ziet tussen een betaald zoekresultaat (SEA) en een organisch zoekresultaat (SEO).

Op deze afbeelding zie je heel duidelijk het verschil tussen een gesponsord zoekresultaat (SEA) - in dit geval zelfs voorzien van afbeeldingen - en een natuurlijk zoekresultaat (SEO). Wanneer de bedrijven met gesponsorde advertenties hun geldkraan dichtdraaien verdwijnen hun advertenties direct als sneeuw voor de zon. Het bedrijf dat geïnvesteerd heeft in goede content heeft veel langer plezier van het werk - dat zoekresultaat zal niet zomaar van de eerste pagina van Google verdwijnen!


Hoe werkt SEO eigenlijk?

Om SEO te begrijpen, is het handig om te weten hoe een zoekmachine zoals Google werkt:

  1. Google bekijkt websites: Speciale computerprogramma's (ook wel 'bots' genoemd) bezoeken voortdurend websites en bekijken wat er op staat.

  2. Google slaat informatie op: Als je website goed toegankelijk is, wordt de informatie opgeslagen in de enorme database van Google.

  3. Google bepaalt rangorde: Wanneer iemand iets zoekt, bepaalt Google welke websites het meest relevant zijn en toont deze in een bepaalde volgorde.

Google wil de beste en meest relevante resultaten tonen bij een zoekopdracht. Daarom let Google op factoren zoals:

  • De kwaliteit en relevantie van je inhoud

  • Hoe snel je website laadt

  • Of je website goed werkt op mobiele telefoons

  • En nog veel meer factoren

Belangrijk om te weten: SEO is géén snelle quick fix oplossing. Het kan weken of zelfs maanden duren voor je resultaten ziet. Maar met geduld en consistentie loont het zeker!

SEO Marketeer Daniëlle Bom legt aan een cursist SEO uit terwijl ze achter een laptop zitten te werken.

5 Eenvoudige tips om te beginnen met SEO

Wil je zelf aan de slag met SEO? Deze 5 tips helpen je om een goede basis te leggen:

  1. Maak waardevolle inhoud

Zorg dat je teksten schrijft die jouw doelgroep echt helpen. Denk aan blogs met antwoorden op veel gestelde vragen of uitleg over jouw producten of diensten. Vraag jezelf af: "Wat wil mijn doelgroep weten?" en schrijf daar vervolgens over.

  1. Gebruik relevante zoekwoorden

Zoekwoorden zijn de termen waarop je gevonden wilt worden. Denk na over welke woorden mensen gebruiken als ze zoeken naar wat jij aanbiedt. Plaats deze zoekwoorden op belangrijke plekken zoals o.a.:

  • In de titel van je pagina

  • In de tussenkopjes

  • In de URL van je pagina

Maar overdrijf niet - een fijne leeservaring voor je website bezoeker staat altijd voorop!

  1. Zorg dat je website goed werkt op mobiele telefoons

Meer dan de helft van alle zoekopdrachten komt van smartphones. Zorg dus dat je website er ook op kleinere schermen goed uitziet en gemakkelijk te gebruiken is.

  1. Zorg voor een snelle website

Een trage website jaagt bezoekers (en Google) weg. Enkele tips:

  • Optimaliseer je afbeeldingen (maak ze kleiner zonder kwaliteitsverlies)

  • Kies voor een goede hostingprovider

  • Vermijd te veel zware bestanden op je website en gebruik bijvoorbeeld foto's die maximaal 500kB groot zijn. Afbeeldingen verkleinen? Daar gebruiken wij zelf heel graag deze website met gratis verklein optie voor: https://tinypng.com/

  1. Gebruik linkjes in je teksten

Een linkje, zoals hierboven van de verkleintool, kan de gebruikservaring van je bezoeker verbeteren. Om even door te gaan op ons eigen voorbeeld: we leggen je uit dat de foto's op je website niet te groot mogen zijn. Om je daarmee te helpen zetten we direct een bruikbare link in de tekst waardoor je slechts 1 muisklik verwijderd bent van een oplossing voor te grote foto's. Er zijn 2 type linkjes die je kunt gebruiken:

  • Interne links: verwijs naar andere pagina's op je eigen website zodat bezoekers snel kunnen klikken naar de informatie die ze zoeken.

  • Externe links: verwijs naar betrouwbare externe bronnen die je blog extra kracht bij zetten of extra informatie bieden aan je bezoeker. (Zoals bijvoorbeeld de TinyPNG link hierboven.)

Conclusie: SEO is de sleutel naar online zichtbaarheid

SEO lijkt misschien ingewikkeld, maar het draait in essentie om drie dingen:

  1. Waardevolle inhoud voor je bezoekers

  2. Een goed werkende website

  3. De juiste zoekwoorden op de juiste plek

Door regelmatig aan je SEO te werken, wordt jouw website steeds beter vindbaar in zoekmachines zoals Google. En dat betekent: meer bezoekers, meer potentiële klanten en uiteindelijk meer omzet voor je bedrijf.

SEO Marketeer Daniëlle Bom loopt richting de camera met een notitieboek in haar handen.

Wil je meer leren over SEO?

Vind je SEO interessant maar wil je graag persoonlijke hulp? Bij de How To Marketing Training leren we je stap voor stap hoe je jouw website zichtbaar maakt in zoekmachines. Het bijzondere aan onze training? Je krijgt niet alleen duidelijke uitleg, maar ook dagelijkse toegang tot een echte SEO-expert. Zo kun je al je vragen stellen en krijg je persoonlijk advies voor jouw specifieke situatie.

Ontdek de How To Marketing Training en maak je website zichtbaar! 🚀

 

Back to Blog