Omslagfoto blog - zo haal je het meeste uit AI

Teksten schrijven met AI - Zo haal je het meeste uit AI

April 04, 20255 min read

AI teksten schrijven: zo haal je het meeste uit je slimme schrijfhulp

AI is niet meer weg te denken uit ons werk als marketeers, ondernemers en tekstschrijvers. Maar hoe zet je het in zonder dat het eindresultaat klinkt als een robot met een burn-out? In deze blog leggen we je uit hoe AI teksten schrijven in de praktijk werkt, hoe jij AI slim kunt gebruiken om content te maken die bij jouw bedrijf past én welke tool wij zelf gebruiken (spoiler: het is Claude – en ja, dat klinkt alsof we onze AI tool zelf een zwoele Franse naam hebben gegeven, maar zo heet de tool echt!).

Direct door het artikel klikken doe je hier:

Daniëlle Bom schrijft in een notitieboek dat naast haar laptop ligt.

Kun je teksten laten schrijven door AI? Jazeker. Maar niet gedachteloos.

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: ja hoor, je kunt prima teksten laten schrijven door AI. Sterker nog, het kan je een hoop tijd en frustratie besparen. Maar – en hier komt het belangrijkste stukje – alleen als jij zelf weet wat je wil zeggen. AI is namelijk geen magische tekstfee. Het is eerder een stagiair die ontiegelijk z’n best doet, maar zoals we allemaal weten: stagiairs zijn zo goed als je ze opleidt.

Rubbish in = rubbish out. Dus: weet jij niet wat je boodschap is, wie je doelgroep is of waar je naartoe wilt met je tekst? Dan wordt het resultaat net zo vaag als de opdracht die je geeft.

AI is een middel, jij blijft de regisseur

Bij How To Marketing zijn we enthousiast over AI. Niet omdat we lui zijn maar omdat we zien hoeveel tijd en ruimte het je kan geven – míts je het goed inzet. Je doet toch ook niet zelf al je was met de hand als je een wasmachine hebt staan? En we hebben ook een favoriete tool voor onze teksten: Claude. Waarom? Omdat deze tool in onze ervaring het snelste doorheeft welke tone of voice je wilt gebruiken voor je teksten. Met een duidelijke briefing en een beetje bijsturen heeft ie sneller dan welke andere tool ook door hoe je je teksten geschreven wilt hebben. Wij gebruiken verder ook ChatGPT en Perplexity maar daar zijn de resultaten wisselender dan bij Claude.

Wij zijn zo fan van Claude dat we een aparte blog over onze schrijfliefde schreven. Wil je aan de slag met Claude, we vertellen je in deze blog hoe je dat doet.

Let op: Claude heeft geen live toegang tot het internet. Je moet ‘m dus alles geven wat ‘ie moet weten: je brochures, je oude blogs (in Word bijvoorbeeld), je huisstijlgids, you name it.

Danielle geeft uitleg aan een klant hoe hij met AI moet werken. Ze zitten achter een laptop en kijken beide op het scherm.

Goede AI teksten maken in 3 slimme stappen

Wil je aan de slag met AI? Begin dan hier:

  1. Stap 1: Weet wat je wilt vertellen
    Een AI die jouw verhaal moet schrijven, heeft een duidelijk vertrekpunt nodig. Dus stel jezelf eerst deze vragen: Wat is mijn boodschap, wie is mijn doelgroep en waarom schrijf ik deze tekst? Wat wil ik ermee bereiken? Pas als je dit helder hebt, kun je AI goed aansturen. De opdracht "Schrijf een tekst over teksten schrijven met behulp van AI?" is niet goed want hij is veel te breed. En dit brengt ons naar het volgende punt:

    Stap 2: Geef een concrete opdracht
    Vergelijk het met een briefing voor een tekstschrijver, als je tegen hem/haar niet duidelijk genoeg bent weet die ook niet wat je nou écht wilt. Dus geef niet als opdracht: "Schrijf een blog over SEO." Maar (op zijn minst): "Schrijf een blog van 600 woorden voor startende ondernemers over waarom SEO belangrijk is. Gebruik een informele toon, maak het begrijpelijk en sluit af met drie praktische tips." En daarbij geldt: hoe meer persoonlijke input je geeft, hoe persoonlijker en sterker de blog. Dus geef bijvoorbeeld aan wat jouw visie is, in welke branche je doelgroep werkzaam is of op welk onderdeel van SEO de blog zich moet focussen. Hoe gedetailleerder de input, hoe beter het eindresultaat.

  2. Stap 3: Controleer altijd zelf
    AI geeft je een basis. Jij maakt het persoonlijk. Voeg je eigen tone of voice toe, bijvoorbeeld woorden die je regelmatig gebruikt, check op inhoudelijke fouten (AI is een stagiair tenslotte), pas aan waar nodig en zet de puntjes op de i.

Daniëlle loopt met een notitieboek richting de camera.

Wat levert het je op?

Waarom zou je dan AI gebruiken als je nog zoveel zelf moet doen vraag je je misschien af? Ja het klopt dat je nog steeds zelf wat moet doen maar jouw kennis en ervaring die je erin stopt is precies wat jou onderscheidt van anderen. Het is exact dát wat je concurrent niet heeft en wat jouw content dus onderscheidt van de rest. Ben je binnen 5 minuten klaar met het schrijven van een tekst als je AI inzet? Dat kan. Maar dan heb je rommel. Als je er eenmaal een handigheid in hebt, is onze ervaring dat je binnen 30-45 minuten een goede blog kunt hebben staan. En dat is nog altijd minder dan de 2-3 uur die het ons normaal kostte om een sterke tekst te tikken.

Het belangrijkste voordeel van werken met AI wat ons betreft? Het geeft je de tijd en mogelijkheden om nog veel meer van jouw verhaal te delen met je doelgroep. Waar je vroeger misschien de tijd had om 1 blog per maand of 1 post per week te plaatsen geeft AI je de mogelijkheid om dat te verviervoudigen, zónder dat je de kwaliteit van je werk verliest. Als je het goed doet dus. En dat kan wat ons prima betreft.

En van wie deze blog dan is? Deze blog is helemaal van ons en een beetje van Claude. Probeer hem ook eens zouden we zeggen, we lenen onze stagiair graag uit! ;-)

Meer lezen? Klik hier voor meer blogs over SEO, AI en Marketing.

Daniëlle is sinds 2010 actief in de marketingwereld en heeft ervaring opgedaan in zowel de online als offline marketingwereld, B2B, B2C, zoekmachinemarketing (SEO), contentmarketing en copywriting. Sinds 2019 werkt ze als zzp'er om bij verschillende bedrijven hun marketing naar een hoger level te tillen.

Daniëlle Bom

Daniëlle is sinds 2010 actief in de marketingwereld en heeft ervaring opgedaan in zowel de online als offline marketingwereld, B2B, B2C, zoekmachinemarketing (SEO), contentmarketing en copywriting. Sinds 2019 werkt ze als zzp'er om bij verschillende bedrijven hun marketing naar een hoger level te tillen.

Instagram logo icon
LinkedIn logo icon
Back to Blog